Wykład i warsztaty z Joanną Rajkowską

rajkowska_warsztaty

Joanna Rajkowska, znana i ceniona autorka obiektów, filmów, instalacji, efemerycznych akcji oraz szeroko komentowanych interwencji w przestrzeni publicznej zaprezentuje w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur (10-19 maja 2013 r.) kolejny projekt artystyczny, osadzony w przestrzeni miasta. Z tej okazji autorka egzotycznej palmy stojącej przy Alejach Jerozolimskich w Warszawie odwiedzi Łódź.

22 kwietnia (poniedziałek) wygłosi wykład „Dziecko Peterborough – historia niezrealizowanego projektu o widzeniu” oraz poprowadzi warsztaty w Akademii Sztuk Pięknych. 22 kwietnia o godz. 10.30 w Galerii Kobro (ASP, ul. Wojska Polskiego 121) zacznie się otwarty wykład dla publiczności. Artystka skoncentruje się na zagadnieniu sztuki realizowanej w przestrzeni publicznej. Jako przykład posłuży jeden z niezrealizowanych projektów Joanny Rajkowskiej „Dziecko Peterborough”. Historia przedsięwzięcia rozpoczęła się w 2012 r. w Peterborough w Anglii. Artystkę zafascynowała wielowiekowa historia miasta (najstarsze odkopane tu ludzkie szczątki datuje się na ponad 5 tysięcy lat p.n.e., z okresu Neolitu). Joanna Rajkowska postanowiła wybudować w centrum miasta czakram – miejsce skumulowanej, generowanej przez mieszkańców energii. Czakram przybrał postać stanowiska archeologicznego, miejsca pochówku dziecka sprzed 3500 lat. Muzułmańscy burmistrzowie dzielnic poparli projekt, muzułmanki – nie. Pozwolenie na instalację projektu zostało cofnięte z obawy przed zamieszkami. Praca znalazła swoje miejsce w … szopie. Czy zostanie ona jednak zaakceptowana i zrealizowana? Jaki wkład w projekt miała Róża, córka Joanny Rajkowskiej? Dlaczego interwencje publiczne artystki wywołują tyle emocji? Czy są według niej potrzebne i jaki mają sens? Na te i wiele innych pytań Joanna Rajkowska odpowie podczas wykładu. Wstęp wolny.

Studenci Wydziału Grafiki i Malarstwa ASP wezmą również udział w warsztatach z Joanną Rajkowską, podczas których uczestnicy rozpoczną przygotowania do festiwalowego projektu.

 

&nbps;